Role v projektovém řízíení
Role v projektovém řízení
Při implementaci projektového řízení se doslova rojí nové termíny a pojmy. Mnohdy není jednoduché se v nich vyznat. Implementace projektového řízení není jen o nástrojích a metodách, ale především o způsobu myšlení a filosofii a tedy i o nových pojmech. A právě pochopení je zde základním kamenem úspěchu. Věřím, že pojmy jako „projekt“ nebo „milník“ jsou už dostatečně známy. Jsou ale další pojmy a termíny, bez jejichž plného vstřebání se není možné posunout dále.
Především při zavádění projektového řízení do klasicky liniově organizované firmy se můžeme setkávat s nejistotou a otázkami, kdo by měl být v projektovém týmu, jaké jsou jeho kompetence atd. Z koho se skládá projektový tým? A je k realizaci projektu potřeba pouze projektový tým? Obecně lze rozpoznat několik základních rolí:
Projektový manažer:
Projektový manažer je nositelem projektu. Je zodpovědný za správné naplánování a realizaci projektu. V průběhu realizace přenáší zodpovědnost za splnění jednotlivých naplánovaných činností na manažery činností. Je vedoucím projektového týmu.
Projektový manažer zodpovídá zvláště za:
- Splnění termínu, obsahu a rozpočtu projektu s využitím zdrojů dostupných pro projekt.
- Splnění kontraktačních milníků projektu.
- Včasnou reakci na nepříznivý vývoj projektu.
Projektový manažer nikdy nezodpovídá za:
- Plynulé a rovnoměrné vytěžování zaměstnanců prací na projektech.
- Realizaci jednotlivých činností.
Manažer činnosti – task manager:
Manažer činnosti je přímo zodpovědný za realizaci svěřených činností. Je členem projektového týmu.
Manažer činnosti (Task manager) zodpovídá zvláště za:
- Naplnění obsahu činnosti projektu v co nejlepším čase a v co nejlepší kvalitě.
- Aktualizace – reporting o činnosti, za kterou je zodpovědný.
Manažer činnosti nikdy nezodpovídá za:
- Stav projektu.
Manažer zdrojů – resource manager:
Manažer zdroje zodpovídá za to, že pokryje potřeby celého portfolia projektů svou dovedností. Určuje, jací lidé budou pracovat na konkrétních činnostech s ohledem na stav projektů a dovednost lidí. Není členem projektového týmu, ale úzce s ním spolupracuje.
Manažer zdroje zvláště zodpovídá za:
- Dodání potřebných lidí a věcí na správné místo ve správném čase.
- Plynulé vytěžování kapacity svěřených zdrojů.
- Součinnost při plánování projektu.
Manažer zdroje nezodpovídá za:
- Plnění jednotlivých činností.
- Stav projektu.
Toto rozdělení rolí a kompetencí jistě není jediným možným, ale dá se z něj vycházet a v praxi funguje velmi efektivně.
zdroj:
http://www.pmconsulting.cz/index.php?text=1&&iddoc=1&&id1=29&&id2=32